281

حضور مدیر بین الملل دانشگاه در همایش بین المللی زبان شناسی روسیه

دکتر شهاب مرادخانی مدیر بین الملل دانشگاه و عضو هیات علمی گروه زبان و ادبیات انگلیسی و زبان شناسی دانشگاه رازی در همایش بین المللی دانشگاه رودن روسیه به عنوان سخنران کلیدی حضور یافته و ضمن سخنرانی برای اساتید و مهمانان خارجی این همایش بین المللی برای دانشجویان دانشگاه رودن نیز کارگاه برگزار نمود.

 

در این همایش سخنرانانی از کشورهای روسیه، انگلستان، ویتنام، چین، تونس، صربستان، هند، قزاقستان و تونس حضور داشتند.


پس از پروفسور کیث تاپینگ از انگلستان، دکتر مرادخانی به عنوان سخنران دوم در مورد رابطه بین آموزش زبان انگلیسی به عنوان زبان‌ میانجی بین‌المللی و آموزش فرهنگ به ارائه پرداخت و گفت: با توجه به اینکه زبان انگلیسی به عنوان مهمترین زبان تعامل بین افراد از ملیتهای مختلف استفاده می شود ، در آموزش این زبان به جای تمرکز بر فرهنگ کشورهای انگلیسی‌زبان باید بر توسعه توانش تعامل بینافرهنگی (Intercultural Communicative Competence) تمرکز شود. برای رسیدن به این منظور متخصصان حوزه آموزش زبان در تعامل و گفتگو با مدرسان زبان انگلیسی، باید سعی کنند آنها را با ایده مطرح شده همراه نمایند چرا که علیرغم تاکید این متخصصان به جایگزین کردن فرهنگ کشورهای انگلیسی زبان با توانش زبانی، هنوز موارد تمرکز مدرسان بر فرهنگ کشورهای مورد اشاره به وضوح در کلاسهای زبان دیده می شود.


در پایان مدیر بین الملل دانشگاه اینگونه ارائه خود را جمع‌بندی کرد که تا زمانی که مدرسان زبان انگلیسی قانع نشوند که توانش تعامل بینافرهنگی باید دغدغه اصلیشون در بحث آموزش فرهنگ در کنار آموز زبان باشد، احتمالاً این مدرسان همچنان دانسته یا نادانسته در کلاس های آموزش زبان انگلیسی به تبلیغ فرهنگ کشورهای انگلیسی‌زبان خواهند پرداخت.

در این نشست علاوه بر ایران، نمایندگانی از کشورهای قزاقستان، تونس، هند، صربستان و ویتنام نیز حضور داشتند. هر کدام از این افراد معرفی مختصری از شیوه آموزش زبانهای خارجی در کشور خود داشتند و در انتها به پرسشهای حضار پاسخ دادند.


در ادامه این همایش، یکی از برنامه های جانبی از قبل برنامه ریزی  شده  کارگاهی بود که با حضور دانشجویانی از ایران، روسیه، چین و قزاقستان با تدریس دکتر مرادخانی برگزار شد. در این کارگاه به تبیین مفهوم آموزش چندفرهنگی (Multicultural Education)  با بیان مثال‌هایی از آموزش زبان انگلیسی سعی شد به حضار نشان دداده شود که چگونه می‌توان از فرصت کلاسهای درسی برای توانمندسازی دانش‌آموزان و دانشجویان با زمینه‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، زبانی و غیره استفاده کرد.


وی بر این نکته تاکید کرد که تفاوتهای فرهنگی به جای اینکه باعث اختلاف و تبعیض در محیط‌های آموزشی شوند، باید به عنوان موقعیتهای طلایی برای تعامل بینافرهنگی (Intercultural Communication) مورد بهره‌برداری قرار گیرند.

در ادامه شرکت‌کنندگان با انجام فعالیتهای طراحی شده در قالب گروه‌های دو یا چندنفره، بیشتر با مفهوم آموزش چندفرهنگی و ابعاد آن آشنا شدند و به بیان نظرات خود در مورد روشهای عملی اجرای این نوع آموزش در محیط‌های آموزشی کشورهای خود پرداختند.

لازم به ذکر است که دانشگاه رودن در حال حاضر حدود ۲۵۰۰۰ نفر دانشجو داره که از این تعداد حدود ۵۰ درصدشون دانشجویان بین‌المللی هستند.


شناسه : 32264429